سلام. دوست عزیز حال بد و غم و رنج در شرایطی که شما دارید کاملا طبیعیه.
-شما یه تجربه طلاق داشتید. گزارش شده رنج حاصل از طلاق، با رنج از دست دادن (مرگ) یک عزیز برابری میکنه.
-شما از سرپرستی و زندگی با جگرگوشه تون، دخترتون، محروم موندید.
-همسر سابق شما، مجدد ازدواج کردند و میبینید یک زن غریبه، جای شما رو توی زندگی همسر سابق و فرزندتون گرفته.
اینها چیزهایی هستند که شما تجربه کردید. پس اگر الان حس غم و رنج نداشته باشید، باید به سلامتی خودتون شک میکردید.
حالا همه اینها به کنار...
اصلا رنج چیه؟ غم چیه؟ چرا ما باید این احساسات رو تجربه کنیم؟ غم و رنج، مثل شادی و خوشحالی، احساساتی جدا نشدنی از زندگی آدما هستند و هر کس بنا به شرایط و داستان زندگیش، به نحوی بارها و بارها تجربشون میکنه.
غم و رنج، علی رقم ناخوشایند بودنشون، با ارزش ترین احساساتی هستند که یک انسان میتونه تجربه کنه، چون از دل همین رنج هاست که مس درون آدما طلا میشه و روح انسان آبدیده میشه و به انسان بهتر و موفق تری تبدیل میشه. پس :
۱- غم و رنجی که میکشی رو کاملا درک کن، لمسشون کن و بپذیرشون. به خودت حق بده که غمگین باشی. احساساتت رو سرکوب نکن و بهشون اجازه بروز بده.
۲- برای غمها و رنج هات ارزش قائل باش. سعی کن از دل همه این سختی هایی که متحمل شدی، یه چیز ارزشمند بیرون بکشی. مثل الماسی که از دل کوه بیرون میاد.
برای اینکه منظورم رو بهتر متوجه بشی، بسیار توصیه میکنم کتاب «انسان در جست و جوی معنا» نوشته ویکتور فرانکل رو مطالعه کنی. کتاب کم حجم، اما غنی است. نویسنده در غالب تجربیات و خاطرات خودش درس های با ارزشی به مخاطب منتقل میکنه و فلسفه و معنای رنج رو برای مخاطب روشن میکنه.
۳- با همه اینها، روند زندگی شما باید صعودی باشه. اگر حس میکنی نزولیه و روز به روز داری بیشتر غرق در گذشته و حس های منفی میشی، حتما به یک مشاور حاذق مراجعه کن و روند خودشناسی و خودسازی خودت رو شروع کن. تجربیات زندگی، باید موجب بهتر شدن شخصیت ما بشن، نه به قهقرا رفتن زندگی ما. دقت کنید، وجود ما و تجربیات ما دو چیز کاملا متمایز هستند. ما ممکنه خوب زندگی نکنیم، اما وجود ما همیشه خوب و ارزشمنده.
و اینکه، درسته شما با دخترتون زندگی نمیکنید اما هنوز مادرش هستید و میتونید براش مادری کنید. بهترین کاری هم که در حق دخترتون میتونید بکنید اینه که از خودتون یه انسان قوی و خوشبخت بسازید. بذارید دخترتون با دیدن مادرش که از دل همه سختیای زندگیش سربلند بیرون اومده، اعتماد به نفس بگیره و شما رو الگو قرار بده.








علاقه مندی ها (Bookmarks)