
نوشته اصلی توسط
s@h@r
روشی که رفتاردرمانگران اغلب برای درمان فوبیها به کار می برند. بیمار فوبیک را به مدت طولانی با موقعیت ها یا موضوعاتی مواجه می کنند که از آنها می ترسد و اجازه نمی دهند فرار کند.
یک شیوه یادگیریِ نحوه مواجهه با موقعیت ترساننده، مواجهه بی درنگ با آخرین مرتبه از سلسله مراتب آن موقعیت ترسناک است که بدان «غرقه سازی» اطلاق می شود. در غرقه سازی لازم است که فرد در یک موقعیت ناخوشایند، باقی بماند. از جنبه نظری، اضطراب، نهایتا کاهش می یابد و شخص، یاد می گیرد که به دنبال ماندن در آن موقعیت، با هیچ اتفاق ترسناکی رو به رو نخواهد شد. این روش، از روش گام به گام، حساس تر است و ممکن است در صورت عدم رعایت اصول روان شناسی، خطرناک نیز باشد؛ لذا از سویی رضایت شخص، شرط اخلاقی این روش است و از سوی دیگر، این روش باید زیر نظر یک متخصص انجام شود.
علاقه مندی ها (Bookmarks)